معمر و سعید خلیلویچ، برادران فارغالتحصیل جامعةالمصطفی به عنوان اساتید مدعو در دانشگاه الهیات مسیحی در بلگراد صربستان تدریس کردند.
معمر خلیلویچ و سعید خلیلویچ، دو پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در شهر بلگراد ـ که از فارغالتحصیلان حوزه علمیه قم و جامعةالمصطفی(ص) العالمیه هستند ـ به عنوان استاد مدعو برای تدریس فلسفه و میراث عقلی اسلام در دانشگاه الهیات مسیحی در پایتخت کشور صربستان دعوت شدهاند. دعوت از این دو محقق از سوی کرسی فلسفه مسیحی، توسط «بوگدان لوباردیچ»، استاد فلسفه و تاریخ ادیان در دانشگاه مذکور در شهر بلگراد صورت گرفته است.
راههای وصول به حقیقت
جلسات تدریس برادران خلیلویچ در آمفیتئاتر بزرگ دانشگاه الهیات مسیحی بلگراد و با حضور جمع زیادی از دانشجویان مسیحی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام پذیرفته است. سعید خلیلویچ در ارائه درس خود به تحلیل «منابع اساسی تفکر دینی در اسلام» پرداخت.
وی ضمن ارجاع به بخش دوم از کتاب «شیعه در اسلام»، اثر ارزشمند علامه طباطبایی، تعالیم نورانی قرآن کریم را تنها منبع و مأخذ اساسی تفکر دینی در میان متفکران مسلمان دانست و بیان کرد که سنت اسلامی اصالتاً مبتنی بر مرجعیت معرفتی و جهانشناختی علم وحیانی و الهی است. پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در صربستان در ادامه، تشریح کرد که قرآن کریم در تعلیمات خود اعتبار شناختی سه راه وصول به حقیقت را مورد تأیید قرار داده است و آن راههای معرفتشناختی عبارت است از: ۱) ظواهر دینی، یعنی قرآن و احادیث پیامبر و اهل بیت (ع)، ۲) تفکر عقلی و فلسفی و ۳) کشف و درک عرفانی صحیح. خلیلویچ که کتاب تألیفی جدید وی به زبان صربی با نام «جریانهای اندیشه معاصر مسلمین در سده بیستم» منتشر شده است، بیان کرد که اقتدار اندیشه فلسفی و برهانی در پرتو تعالیم قرآن، میتواند موجب رشد سنت فاخر علم اسلامی در مواجهه جامع و انتقادی آن با مکاتب فلسفی دنیای مدرن باشد.
در بخش دوم، دکتر معمر خلیلویچ، ضمن ارائه درس خود به تحلیل «تطورات علوم عقلی در میراث علمی اسلام» پرداخته است. وی در ابتدا، موقعیت و اعتبار عقل در استنباطات فقهی و مباحث اصول فقه اسلامی و خصوصاً شیعی را مورد بررسی قرار داد و سپس جایگاه علم کلام و مکاتب مختلف کلامی در میان مسلمانان را به تفصیل شرح کرد. پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد همچنین به تفاوت روشی دقیق اندیشه کلامی و فلسفی در سنت معرفت اسلامی اشاره کرد و به بازخوانی مهمترین مختصات مکاتب فلسفی مشاء، اشراق و به خصوص حکمت متعالیه پرداخت.
معمر خلیلویچ که دو کتاب اخیر وی به زبان صربی با عناوین «تاریخ اندیشه اجتماعی در اسلام» و «اسلام و جامعهشناسی دین» منتشر شده است، توضیح داد که حکمت متعالیه در چند سده اخیر توسط علمای بزرگ همچون علامه طباطبایی و شهید مطهری بسط پیدا کرده است و لوازم و امتداد عقلی آن موجب تحکیم و تعمیق اندیشه اجتماعی اصیل اسلامی شده است.
خاطرنشان میشود که دانشگاه الهیات مسیحی در پایتخت کشور صربستان، مهمترین نهاد مرجع در حوزه علم و فرهنگ دینی برای تمام مسیحیان ارتدوکس در منطقه بالکان به شمار میرود و لذا حضور دو پژوهشگر مسلمان از مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، به عنوان استاد مدعو در این دانشگاه، در نحلههای دینی و آکادمیک مسیحیان و مسلمانان در این منطقه در اروپای جنوب شرقی در سطح گسترده مورد توجه قرار گرفت.
نظر شما